tisdag 25 februari 2014

vågar man ens tänka tanken?

Jag kastar ett öga utåt mot den gräsliga asfaltsplätten vi har till gårdsplan, på andra sidan vägen skymtar gröna gräsmattor täckta med höstens löv och solen försöker bryta sig igenom det gråa molntäcket. Den 25 februari har vi väder som skulle passa bättre in i april, och jag undrar om man vågar ställa frågan högt: kommer det att bli vår?. Sist jag tänkte den tanken gick det några timmar och sedan blev det SNÖSTORM FRÅN HELVETET, så ni kanske förstår varför man tänker de förbjudna vårtankarna med små bokstäver. Men ska sanningen fram, så om vädret fortsätter så här så innebär det att jag snart kan ta fram Red Ruby, typ 2 månader tidigare än andra år, helt insane. I skrivande stund hör jag till och med titi-tuut fåglar som sjunger där ute.
Folk pratar om att det är sportlov den här veckan, det märks inte så värst i min kalender, eftersom jag har ca 500 saker som borde göras, tent som ska läsas på, bokrapporter som ska lämnas in, deadlines i genusvetenskap, ginikoefficienter som ska räknas klart... Dagens timmar räcker inte till allt vad man skulle vilja, men det är väl bara att göra det man kan.
Tanken på att våren kanske är här höjer humöret lite, och att jag fyller år på lördag och eventuellt kommer att få frukost på sängen, best ever...

När våren kommer hör det också till att man ska hitta en massa ny bra musik att fylla sommarens glada dagar med. Och det har börjat bra. Eileen Jewell har en röst som får mig att tänka på Tarantino-film och övergivna städer, och starka kvinnor. Fasiken vad bra hon är...




Inga kommentarer: