tisdag 4 februari 2014

back on track

Tystnaden här inne under den senaste tiden beror på flera olika saker, men främsta orsaken är att min älskade farmor gick bort för två veckor sedan. Det tog och tar fortfarande hårt på mig, eftersom hon betydde så mycket för mig och mitt liv, så här i efterhand kanske det verkligen slog mig hur mycket hon har inverkat fast jag kanske inte alltid förstått det. Jag bearbetar det ännu och varje kväll skriver jag några meningar till i mitt huvud som sedan någon gång ska bli en hyllning till världens bästa farmor. 
Begravningen var i lördags, och även om det var oerhört tungt och känslosamt, var det vackert och rofyllt, och en lättnad över att det är över, eftersom sådana där saker aldrig är roliga.
Så nu försöker jag blicka framåt, mot våren och sommaren och allt roligt som det innebär. Och tack vare Caitlin Morans bok Morantologi fick jag inspiration att skriva igen, fick den av min syster i julklapp och sträckläste ut den på tre dagar. Länge sedan jag har klarat av en bok på så kort tid, men jag behövde lite lättsammare stoff efter att ha följt Karl-Oskar och Kristina i nästan ett års tid i Utvandrarna-serien. 

Inga kommentarer: