torsdag 20 februari 2014

sträck på dig och lär dig ta plats

Läste just denna utomordentliga krönika av allas vår Lady D, och det var verkligen tankeväckande och än en gång kan man utbrista "preciiis så är det".

Det här har jag och mina vänner diskuterat flera gånger, hur vi kvinnor borde lära oss att vara mer som männen. Ta mera plats, prata högre, sträcka på axlarna och inte försöka göra sig osynlig. Jag har själv försökt börja tänka på att inte låta som att jag ursäktar mig så fort jag säger något, att inte söka efter en bekräftelse på att det jag säger är sant. Lära mig att säga min åsikt med kraft och övertygelse som gör att åhörarna faktiskt tänker över vad man sagt. Också när det kommer till situationer på krogen, när man står vid bardisken och väntar på att få beställa en öl, och så kommer det ett gäng med gubbar som också vill beställa öl. Vad händer?
1. De lägger märke till att man står där, beslutar sig för att ändå tränga sig bredvid mig medan en står med sitt skrev mot min rygg, vilket får mig att känna mig ytterst obekväm och gå någon annanstans.
2. De lägger uppenbarligen inte märke till att man står där, de samlas i en klump bakom min rygg, armbågar mig i huvudet, skrattar och härjar, trampar på mina hälar, och jag får lejdon och går därifrån.
3. Gruppen med män lägger märke till mig och jag känner en hand på min röv. Jag vänder mig om och ser tre dudes som står och visslar och tittar åt olika håll, jag får lejdon och går i väg.

Alltså, jag vet inte, men handlar det bara om dålig uppfostran, eller är det så svårt att låta bli att bete sig som grottmänniskor efter några öl? Jag skulle aldrig göra på det där viset, dels för att jag tycker man ska visa respekt mot andra människor, inte utföra sexuella trakasserier genom att nypa okända människor i baken, och jag anser också att man ska kunna stå i kö och vänta på sin tur, utan att ha ett kroppsspråk liknande gerillasoldater.
I och med detta har jag verkligen börjat försöka tänka på det här när jag är ute på krogen, att man ska säga ifrån och få männen att fatta att det inte är okej att bete sig som svin. Man behöver inte vara otrevlig när man säger det, otrevligheten kan man ta fram om männen i fråga uppenbarligen inte förstår att man känner sig obekväm med att de står med hela sin vikt på min fot, eller har hela sitt kön tryckt mot min svank. Det handlar för fan om gott uppförande.

Och det vanliga; alla män är inte så här och det finns också kvinnor som uppför sig illa och bla bla bla. Men eftersom det är enligt mig ett väldigt vanligt förekommande fenomen och jag råkat ut för det här beteendet hos män fler än en gång, tycker jag också att jag har befogenhet att skriva om det utgående från mina egna erfarenheter och upplevelser.

Inga kommentarer: