onsdag 26 september 2012

kan det vara sant?

Hörde en förvånande men även ganska tragikomisk nyhet på radioapparaten (ja, en äkta batteridriven radioapparat, ingen webradio här inte), som handlade om den största orsaken till varför det uppstår vattenskador i hyreslägenheter. Jag tror det gällde också främst studenter och unga människor. Föga förvånande faktiskt. Nåväl, orsaken är att efter att dessa framåtsträvande flitiga studeranden varit på en "blöt" krogkväll så kommer de hem och bestämmer sig av någon anledning för att gå och duscha, OCH SÅ SOMNAR DE I DUSCHEN och täpper till golvsilen och vips så har vi översvämning. Och vad ser då husbolagen som en eventuell lösning på detta problem som blir allt större? Jo, att installera två stycken golvsilar i badrummet, så att om den ena blir tilltäppt av sovande fyllesvin kan den andra fylla sin funktion i lugn och ro. En annan sak som också var ett problem var att folk har en tendens att lägga "främmande föremål" i toaletten. Många gånger har jag undrat; vilka är dessa föremål och varför försöker man spola ner dem i toaletten? Gamla kärleksbrev? Kläder? Diverse tekniska apparater som orsakar vansinnesutbrott när de inte funkar som de ska? 
Kanske det handlar om någon slags känsla av upproriskhet och att man är rebellisk om man får spola ner främmande föremål i toaletten när man flyttat bort från mami och papi till sin första lägenhet, när man hela livet fått höra att wc-stolen har man för att kisa och kakka i, och kanske lite spytta och spola ner gamla soppor och såser, men inga nallebjörnar eller sagoböcker får försöka spolas ner. Vad vet jag. Jag har aldrig haft något urge att spola ner konstiga saker i vessan, jag är också väldigt emot att spola ner mediciner och kan ibland få dåligt samvete när jag kissar efter att jag ätit mycket värkmedicin och vet hur mycket farliga ämnen som kommer ut i naturen. 
Nåväl. Vad kan vi då konstatera av detta? Kanske det vore dags att införa alkolås på duscharna i VOAS och Pikipruukkis lägenheter, bara för att undvika vattenskador eller drunkning. Skulle säkert spara mycket pengar som läggs ut på dyra renoveringar av vattenskador, för det är ju tyvärr sällan bara en lägenhet som drabbas, det kan ju bli många på en gång och det är inga billiga historier. För jag tror inte det är så billigt att installera en extra golvsil i duscharna heller, speciellt inte om det är av den absurda anledningen att folk är för fulla för att kunna hantera duschen ordentligt. 
Undrar om detta problem finns i något annat land än i Finland. 

Inga kommentarer: