torsdag 11 december 2014

musik musik musik och andra bra saker som inte har med julen att göra

Som ett litet avbrott bland all julpynt, julklappstips och julkalendrar tänkte jag tipsa om lite jävla bra musik, internet fanzines, och okej då jag erkänner, de tre julkalendrar jag följer måste jag väl dela med mig av. Vi börjar med musiken...

För alla er grrrls där ute som är trött på radioskval och juckande fram och tillbaks finns det en hemsida som heter 8tracks där en kan hitta spellistor av alla dess slag. Jag har redan hittat en massa bra listor fulla med arga qvinns, punkiga qvinns, qvinns som inte twerkar och qvinns som har sådan attityd så en blir lite rädd. Det är lätt att följa olika listor och det fungerar efter samma koncept som Spotify, bara att det är gratis och snyggare. Och så klart finns det annat än arg musik där, det är bara att leta och du skall finna vad du söker.

Sedan har jag upptäckt några "nya" band som gör livet i höstmörkret lättare att överleva.

Först ut är bandet Screaming Females vars frontfigur Marissa Paternoster är så himla talangfull, både när det gäller sången och att spela gitarr. Den här första låten är en cover på Because the night som Screaming Females sjunger tillsammans med Garbage, kan enligt mig tänkas vara den bästa versionen jag hört.



Här spelar de Sheryl Crows låt If it makes you happy, och även här får en ta del av Marissas utomordentliga gitarrspel. I den här låten tycker jag hennes röst påminner om Jello Biafras (f.d sångaren i legendariska punkbandet Dead Kennedys).



Låten Rotten Apple är även den trallvänlig och uppåt..



Vulkano är även det en ny upptäckt. Inget som jag kanske lyssnar på annars eftersom det är ganska elektroniskt, men efter att ha hört på deras nya skiva Live Wild and Die Free som en hittar på Spotify är jag ganska glad att jag gav dem en chans...





Ni som var unga medan Ztv fanns och var tonåringar under början på 2000-talet minns kanske bandet The Distillers med fräna Brody Dalle som sångare? Låt oss fräscha upp minnet lite:



Jisses vad jag älskade det här bandet, Brody var min förebild och jag minns hur jag ville ha hennes hår och sminkade mig med röd ögonskugga som fick mig att se ut som jag rökt gräs i flera veckor. Men fan vad cool jag var.,, Efter The Distillers har Brody Dalle haft egna projekt, och verkligen utvecklats som artist, bland annat Spinnerette är hennes påfund. Inte lika punkigt men inte alls dåligt.





Nu spelar hon under sitt eget namn Brody Dalle, och har återgått till det lite mer punkiga. Attityden är grym, och så även rösten.





Hon har precis som Marissa Paternoster gjort arbeten tillsammans med Shirley Manson från Garbage, och deras röster passar riktigt bra ihop..



Jag vill även tipsa om bandet Surunmaa, som är som namnet avslöjar inte är direkt munter musik, men det är (svensk)finsk melankoli när den är som bäst. Det finns bättre urval på Spotify än på Youtube, och jag rekommenderar dem varmt till alla som vill ligga och gråta under ett täcke någonstans....




Jag följer tre julkalendrar i år, MikaelasLottas och Fittjournalens och de är lika bra allihopa. Via Fittjournalen får man himla många roliga tips, det är därifrån jag hittade 8track jag nämnde tidigare, samt det Internet fanzine jag ska berätta om senare. Mikaela tipsar om bloggar och svarar på frågor, och delar med sig av sina smarta tankar. Lotta postar egna serier som i alla fall jag tycker är helt fenomenala, så in med er och kolla på kalendrarna vettja!

Girls Get Busy Zine är ett internetfanzine där vem som helst får lämna in bidrag i form av texter eller konst som berör feminism av alla de slag. På sidan ISSUU hittar en även alla möjliga andra internet fanzines som är gratis att bläddra i, och om en har eget material en vill dela med sig av går det att ladda upp där bäst en vill. Även tidningen CHERRY ett feministiskt magasin som jag rekommenderar varmt! Girls Get Busy Zine finns även på tumblr.

Jag fick annars många reaktioner på mitt senaste inlägg om Alexander Wangs nya jeansreklam. Tror det är mitt mest lästa inlägg, till och med. Tänkte bara säga att på Alexander Wangs Facebook-sida har det nu dykt upp fler vidriga bilder, en värre än den andra, och är det någon som känner sig manad kan en gå in på sidan och skriva en kommentar om hur vidrig deras reklam är, det är bra om folk reagerar på sådan där skit...

Tack för mig, hoppas ni fick lite nytta av mina TIPS!








Inga kommentarer: