tisdag 2 december 2014

du och jag, menskopp, nu är det du och jag

Idag köpte jag en menskopp (mycket mens på bloggen nu, men det är sådant ni får leva med om ni vill hänga här regelbundet ;). Och jag är himla förväntansfull inför att få testa den. Måttet blev rågat när jag idag för jag vet inte vilken gång i ordningen blödde genom mina arbetsbyxor, och jag svor över de jävla tampongerna som inte klarar av syndafloden, och jag svor över att mitt yrke kräver vita arbetsbyxor, som inte alls är praktiskt i egenskap av menstruerande varelse. Så jag stegade iväg till närmaste apotek när jag åkte in till stan och sa NU SKA JAG HA EN MENSKOPP VAR HAR NI MENSKOPPARNA??? Med caps lock-bokstäver. Det roliga var att jag och en gammal gubbe var enda personerna på apoteket, och hela personalen stod i en hög och pratade när jag kom in, de skingrades snabbt åt olika håll efter min burdusa öppningsreplik, men jag blev betjänad av en trevlig tjej som frågade nervöst om jag blöder mycket eller lite. Jag blöder som satan var mitt svar (mest i huvudet) och valde storlek där efter. Och detta känns som välinvesterade 35 euro, om jag slipper hålla på med de jävla blekta bomullsprodukterna som torkar ut varje slemhinna de kommer i närheten av, och som kostar ganska mycket med tanke på att en verkligen är tvungen att använda någon form av mensskydd om en är innehavare av fruktsam livmoder. Så nu Lunette, är det upp till bevis, och jag hoppas vi ska trivas ihop, och att du ska göra mitt liv mycket enklare när det gäller menstruation framöver.



 Måste även påpeka att det är bra med Finland när en får köpa menskoppar på apotek, något jag förstått inte förekommer i t.ex Sverige? Men jag kan ju ha fel. Tur att något är bra med det här landet också, som annars gjort mig ganska besviken på senare tid. Dock har jämlik äktenskapslag och menskopp på apotek gett landet pluspoäng.

Slank även in på H&M för första gången på jättelänge (försöker undvika att handla där, men när lättjan slår till är det alltid ett säkert kort), i jakt på ett plagg att ha på firmajulfesten som är om två veckor. Lyckades inte hitta någon trasa att ta på mig, dock köpte jag nya kläder till min vajayjay (alltså trosor) med Superman-loggan på, så menskoppen ska känna sig välkommen. Hittade även en ful kjol för 3 euro som också fick komma hem. Jag kom på mig själv att gå omkring och leta efter det fulaste plagget i butiken, eftersom jag antagligen skulle klä i det, och jag ville även ha kläder med färg och som är lite "speciella". Kan ju lugnt konstatera att HM, eller Vasa för den delen, inte är rätt plats för att hitta speciella kläder. Allt jävla glitter som kommer nu såhär till jul, rött, svart och glitter är det en har att välja mellan om en skulle vilja ha en klänning, som dessutom är så korta så en vet inte om det är en klänning eller top. Och whats up med ballongklänningarna? Slutar de aldrig säljas? Nej, jakten fortsätter på julfestplagg, och känner jag mig själv rätt hittar jag något på loppis, eller så tar jag en gammal trasa af tyg från tidigare år. Jag har ju nu även ett rosa hår att tänka på när jag väljer kläder, vilket inte gör saken lättare när det gäller att hitta plagg en tycker om...


3 kommentarer:

ett ritstift i din rumpa sa...

gratulerar till menskoppsinköpet och välkommen till klubben! hoppas den passar och blir en kär vän! ;)

ponks sa...

Grattis! Jag har också en Lunette (modell större) och har varit skitnöjd i många år – det är bara som ett sånt kontrakt på frihet att man inte behöver köpa bindor mer! Jag har dock aldrig riktigt lärt mig att få den där koppen helt på rätt plats så för mig läcker det alltid lite första dagarna... ha tålamod med andra ord.
Svårast är det att få koppen på plats om man redan är ordentligt mensig i fitton, när väggarna är torra suger den sig liksom fast som den ska.

Stumpan sa...

Jag testade den redan ikväll, och det märks att det krävs en viss teknik för att få den på plats. Bara att få in den kändes ju helt amazing, och lite kusligt (kommer den att försvinna in i avgrunden???) :D. Men ja troor noo e var braa, känns redan tusen ggr skönare än med tampong. Så, mer menskopp till folket säger jag bara. borde komma på köpet om en föds med livmoder, faktiskt.. Å tack fö gratulationerna! :D