tisdag 30 september 2014

Det är ingen mänsklig rättighet att få säga "neger"

Det har väl inte gått någon obemärkt förbi att SVT har valt att klippa bort delar (läs: sekunder) av filmen om Pippi Långstrump där hon berättar att hennes far är negerkung, han är numera endast "kung". Även när Pippi drar ut huden runt ögonen och leker kines har tagits bort eftersom SVT anser att det kan vara stötande för den numera moderna publiken. Och som jag även förväntade mig tog det inte många minuter efter att nyheten släppts som folk började rasa över detta, hur kan man vara så löjlig, man ska inte ändra om saker som alltid fungerat förr utan att någon blivit kränkt, nu har det gått för långt, skändande av gammal kultur, osv osv. 
    Jag blev glad när jag hörde att SVT tagit detta beslut, eftersom förändringarna inte har något att göra med själva budskapet i Pippi-filmerna, och den är också så smidigt gjord att man inte märker någon skillnad. Men vad jag inte kan förstå, är att så många människor fortsättningsvis anser att ordet "neger" är något som man måste få säga när man beskriver människor med mörk hudfärg. Det kom försvarstal som handlade om att de minsann tittade på Pippi när de växte upp och inte tyckte de att det var kränkande eller rasistiskt när Pippis pappa var negerkung. Nej, det kan så väl vara, men ordet finns ju ändå där, som en markör mellan vi och de, vita och svarta. Astrid Lindgren skrev sagorna om Pippi i en tid då man inte visste bättre, då mörkhyade människor inte nödvändigtvis var en del av vardagen och man hade föreställningar om att de var ett annat folk än oss, något som vi idag är medvetna om inte stämmer. 
     "Neger" är ett fult och kränkande ord som man inte ska använda. Det finns en rad andra benämningar man kan använda när man ska prata om mörkhyade som grupp; rasifierade, icke-vita, färgade, PoC (person of colour), mörka... Det är bara fantasin som sätter gränser, men det kan inte vara så svårt att sluta använda ett ord som förknippas med slaveri och rasism. Våra barn behöver inte lära sig ordet "neger" över huvud taget, och ska de komma i kontakt med det så är det genom kunskap om historien och vad som en gång varit, vad den vita människan ställt till med genom att se sig själv som en högre stående varelse. Hur skulle världen se ut om vi aldrig skulle genomgå förändringar som leder till att vi blir mer toleranta och förstående mot varandra? Kanske kvinnor aldrig skulle ha fått rätten att rösta eller rätten till att ha sina egna pengar, att inte bli ägda av sina män vid giftermål. Kanske mörkhyade för alltid och evigt skulle bli betraktade som vildar med lägre  intelligens tack vare vita "vetenskapsmän" fått stå oemotsagda i sina rasliga indelningar. Kanske det fortsättningsvis varit okej och lagligt försvarbart att lägga ut "oäktingar" i skogen eller dränka dem, och kanske det fortsättningsvis varit fullt försvarbart för mannen att skära näsan av sin fru om hon ertappats med att vara otrogen. Världen förändras och vi måste verkligen inse när det är dags att överge gamla förlegade begrepp som människor kan ta väldigt illa upp av och som låter väldigt nedsättande. Vi är så mycket klokare i dagens värld och vi vet och kan så mycket mera än vad vi gjorde för 100 år sedan.
     Anledningen att det kan vara svårt för vita att förstå varför man sårar och kränker när man använder ordet "neger" är väl främst för att vi själva inte varit i en sådan utsatt position där alla människor med vit hudfärg blivit kränkta och föraktade. Vi har inte fängslats i bojor för att tjäna någon annan och vi har aldrig behövt hävda rätten för vår existens och våra mänskliga rättigheter. Så hur ska vi då fullt ut kunna förstå hur det känns för en mörkhyad att bli kallad "neger"? Det kan vi aldrig, men vi måste i alla fall försöka, och det med den lätta uppoffringen att inte använda "neger" som ett ord som beskriver mörkhyade. Jag vill inte att folk använder det ordet i närheten av min dotters öron, för jag vill inte att hon ska finna det som ett "normalt" uttryck för beskrivning av mörkhyade. Själv har jag aldrig tyckt att det varit ett ord jag gärna använt, fast jag säkerligen gjort det. Men det låter fult och jag skulle känna mig hemsk om jag alltid skulle använda det när jag pratade om färgade, då jag ändå vet hur negativt laddat det är.  

Så sluta gnäll över att de tar bort ordet "neger" ur Pippi-filmen, och ta upp en bok och läs om anledningarna till varför det eventuellt inte är ett så värst bra ord att använda numera. Vi har ändrat vårt sätt att tala många gånger genom historien, så varför skulle man inte kunna göra det igen. Vi måste börja tänka på varandra som människor och sluta dela in varandra i olika grupper, för det har aldrig kommit något gott ur det. Det är dags att ta steget in i den moderna tiden, och lämna gamla förlegade benämningar till historien, där de får finnas som en påminnelse om tider som varit och som förhoppningsvis aldrig kommer igen..


1 kommentar:

Carina sa...

Mycket bra och genomtänkt inlägg i debatten. Förmågan att omvärdera och vid behov förkasta egna värderingar är nyckeln till utveckling. Tack, Lina!