torsdag 24 april 2014

tips för öronen

Japp, tänkte bara slänga in ett litet tips på intressant lyssning så här en solig torsdagskväll... I och med min muntliga finska presentation som handlade om feminism, (what else?) så snubblade jag över det här härliga radioprogrammet som handlar om den finska feministgruppen Yhdistys 9, som var aktiva mellan 1966 och 1970, om jag inte misstar mig. De arbetade hårt för att luckra upp de förlegade könsrollerna och sexuella rättigheter för kvinnor, och när man hör på inledningen av programmet skulle det lika bra kunna vara inspelat igår. Med andra ord har vi ännu lite saker att göra när det kommer till att få folk att förstå hur idiotiskt det är med begränsande roller som tilldelas kvinnor och män från att de är små... Så lyssna på lite historia, och träna lite finska på köpet....


Ja, själva föredraget på finska gick väl helt ok. Jag liknar det med att föda barn; man svettas, man är så nervös att man har ont över allt, man gör sitt bästa genom hela akten och sedan när det äntligen är över känner man en sådan lättnad att man vill kräkas. Exakt så kändes det idag. Men nu är det över och jag är stolt över mig själv när jag klarade av att tala finska inför många människor, utan att svimma... wohoo för mig..


1 kommentar:

Carina sa...

Grattis till att du klarade av förlossningen ;-) Det här med att det inte har hänt så mycket sedan 60-talet så kan jag berätta att tidningsrubriker om ekonomisk krasch, miljöhot och krig har varit likadana sedan 30-talet. Man ser fan i mig ingen skillnad på då och nu. Det är som om vi upprepar ett och samma mantra årtionde efter årtionde och sen undrar vi varför folk mår så dåligt. Snacka om ett hypnotiskt tillstånd på kollektiv nivå.