måndag 28 april 2014

sjukstuga och datanördande

Japp, så var *den stora vårförkylningen* här, vilket resulterar i att Lillan maratonkollar Masha and the Bear, hostar och snorar ner hela vardagsrummet och kommenderar sin stackars mor värre än Marie Antoinette. Inte kul. Hoppas bara hon blir frisk till onsdagen då de ska ha maskerad på dagis, eftersom jag lagt ut pengar på en mycket efterlängtad Batman-dräkt, det skulle kännas som ett långfinger sänt från högre makter om stackars liten är sjuk när maskeraden går av stapeln, och när jag för en gångs skull köpt en maskeraddräkt och inte komponerat ihop något jag hittat i min egen garderob. Men, med vila och lugn och ro blir hon nog frisk. Ska vi hoppas.

I går inledde jag mitt potatislandsprojekt hos mormor. Jag har fått lov att använda en del av hennes trädgårdsland till att odla egna grödor i, och det blir i alla fall nypotatis på en del. Så, igår bröt vi upp delen som inte varit odlad på hur många år som helst, och det kändes så JÄVLA bra att gräva och böka. Kan knappt bärga mig innan jag får sätta potatisen om några veckor... Resten av helgen var ganska chill, var på besök till min far på lördagen, vädret var fint och vi grillade och diskuterade livets gång. En riktigt lugn och skön helg med andra ord.

Jag har också datanördat mig lite redan denna dag, eftersom jag höll på att få fel i huvudet av att Yahoo har invaderat min dator iom att jag tog ner Vuze. Jag har försökt på 1000 olika sätt att få bort Yahoo som startsida och sökmotor, men det var inte så lätt som man tror. Och när jag riktigt började läsa och googla runt så var jag inte den enda som hade det här problemet. Jävla skitprogram som nästlar sig in och installerar en massa saker som inte gör annat än ont. Men! Efter många och men fick jag bort skiten, scannat datorn efter farliga saker och städat bort all skit som inte ska vara här. Fatta *stoltheten* när man lyckas med saker man inte annars kan så mycket om. Så nu är google tillbaka på sin plats och inget Yahoo så långt ögat kan nå. Woho. 

Idag ska påskgrejorna städas bort, det är ju ändå 1a maj på torsdag, bort med fjädrarna och ut med björkriset som står i full blom. Tänkte också ta itu med att städa ur det hemska hemska skåpet vi har i köket som rymmer allt mellan himmel och jord, även kallat skafferi. När man tar upp dörren faller det alltid ut någonting, och jag tror 2/3 är saker man får slänga bort. Men jag fasar. Jag hatar att städa sådana här saker. Jag kommer halvvägs och har plockat ut allt på köksbordet, då tappar jag lusten och trycker in allt tillbaks där det varit och stänger dörren. Men friskt vågat hälften vunnet, heter det väl...

Inga kommentarer: