tisdag 22 oktober 2013

tuesday morning

Sitter i sängen med datorn i knät, Lillan sitter bredvid och producerar sin 511:e pärlplatta, och allt är ganska rofyllt. Har en lång skoldag framför mig, och jag vet precis hur trött jag kommer att vara när jag kommer hem. Det är något med den där skolan som gör att man blir som en klubbad säl efter ett visst antal timmar spenderade i byggnaden, som orken bara tar sin flykt till ett bättre ställe än min kropp.
Kursen i statistik började i går. Den verkar inte vara så hemsk som jag trodde, bara man lär sig Excel-programmet så ska det väl inte vara något problem. Ähum. Har alltid känt mig allergisk mot grafer och tabeller, men det är väl bra att möta sina fiender och lära sig leva med dem och inte mot dem *visdomsord kl 07.12*.
Förra helgen var sköön. På fredag gjorde vi ingenting, antagligen, eftersom jag inte minns vad vi gjorde. På dagen städade jag som ett tok (fyra dagar senare ser det ut som al-Shabaab har varit här på kafferep) och på kvällen hade vi "fredasmys" och tittade på en skitrolig film som jag glömt namnet på. Handlade om grottmänniskor som blir tvungna att fly från jordens undergång, och jag skrattade gott flera gånger under filmen. Det är en barnfilm, om någon undrar. Heter typ Gronkarna eller något liknande.
På lördag var vi till Smeba på Folkhälsans Retro Bazaar. Kom hem med 3 tröjor, 1 par tights, en tavla och två par julgardiner från loppiset. Allt utom julgardinerna var åt Lillan, eftersom hon växer i racerfart så blir alla hennes tröjor för korta i ärmarna, och då är det befogat att gå på loppis, tycker jag. Söndagen hade vi friluftsdag, först promenad i byn och sedan packade vi massäck och fort ti skogs. Grillade korv och drack varm choklad i en jättefin grillkåta i skogen i Rimal. Och på kvällen hittade jag en gömd skatt på YouTube. Har så innerligt LEJDON av barnkanalen och alla galna makkapakkor och nallar med stora blåa hus, så jag är ofta på jakt efter mer "intellektuella" barnprogram att visa Lillan. Så hittade jag Teskedsgumman. Tror det har varit en julkalender någon gång, inte den från 1960-talet utan en lite nyare gjord någon gång på 1970-talet. Det handlar om Teskedsgumman som hamnar i alla möjliga situationer. Och den där 70-tals andan är så härlig, vi har sett typ 8 avsnitt och allt möjligt har hunnit behandlas, kvinnans frigörelse, politik, ekonomi, kärlek, kvinnans rätt till sin egen kropp och hur den lilla människan står upp mot övermakten. Och jag skrattade gott när en affisch med Che Guevara dök upp på en vägg och Teskedsgumman trodde det var Fröken Flors fästman. Ni kan titta på det trots att ni inte har barn, för det är så otroligt underhållande och Birgitta Andersson är fenomenal i rollen som Teskedsgumman.

Nu ska vi se vad denna dag har i sitt sköte, ha en bra dag allihop!


Inga kommentarer: