torsdag 17 oktober 2013

bekännelse av en miljöbov

Ja, för det är vad jag är, en riktig miljöbov. Och vad som stör mig mest med det faktumet är att jag är så in i norden medveten om vad jag borde göra för att förbättra mig, och jag läser och förkovrar mig i alla möjliga olika miljömedvetenhets-bloggar/dokumentärer/artiklar/föreläsningar. Vad gör jag? Köper hemska rengöringsmedel "för att de luktar gott", köper konserver fast jag vet att de avger Bisfenol A till maten, jag använder plastplastplast till allt möjligt, jag dricker kaffe (varken fairtrade eller ekologiskt) som ett tok trots att jag vet att kaffe är en av de sämsta sakerna man kan dricka som miljömedveten person, jag köper utländska matvaror för att det är BILLIGT, använder parfymerade tvättmedel och gud vet vad som finns i alla shampoon, tvålar och kosmetika som jag använder mig av varje dag.

MEN, nu ska ska saker förändras. Nu ska jag verkligen sluta med det här idiotiska beteendet. Och ljuset gick upp för mig i förrgår när jag skulle rengöra diskhon. Ni vet hur missfärgade de kan bli, sådär som man skulle ha gnidit in den med kaffesump. Först använde jag det rengöringsmedel som jag annars använder till allt annat, Ajax allrengöring som inte helst har en innehållsförteckning, men som måste vara ett riktigt dundermedel eftersom jag får tungt att andas när jag använder det (hälsosamt). Fast jag frenetiskt stod och gned och gnuggade med diskborste hände ingenting, det var lika skitigt som förut. Så kom jag på att jag läst i en av mina husmorsböcker att man kan använda baksoda till rengöring, så jag sprinklade lite soda i diskhon och väntade en kvart. Vevade runt lite med diskborsten och sköljde, och jag tror aldrig att diskhon varit så ren. Min enda tanke var:
Vad är man för en idiot som använder sig av miljöfarliga rengöringsmedel när man har ett billigare och naturligare medel i samma skåp som resten av alla bakgrejor.
So that has got me thinking.
Nu ska jag börja ta små steg i taget mot ett bättre och mer miljövänligare liv. I dag började jag genom att göra mitt eget rengöringsmedel efter det här receptet, jag använde skalet av en citron och två lime (som jag senare klämde ur och gjorde citron-lime-vatten att dricka till maten; win-win). Jag har också lovat mig själv att nästa gång det ska handlas tvättmedel ska jag välja ett miljövänligt alternativ. Istället för att ta nya påsar när man är i butiken och handlar ska jag försöka komma ihåg att ta med påsar hemifrån. Sakta men säkert vill jag också börja använda glasburkar och plåtlådor till förvaring istället för plastburkar, de kommer jag endast att använda till frysning. Jag köper mycket begagnat redan och kommer att fortsätta med det, men om jag ska handla nytt kommer jag att överväga ekologiska alternativ i t.ex klädväg, och på så vis undvika kläder med flamskyddsmedel och andra kusliga kemikalier.

Och det allra allra viktigast. Kanske folk tycker jag är jobbig nu, men jag känner att jag har den absoluta rätten att ställa krav på min omgivning när det kommer till min dotters väl.
När det är dags för födelsedagspresenter och julklappar (vilket också gäller mig själv) så efterlyser jag ett mer miljömedvetet tänkande. Plastleksaker är aldrig något som Lillan fått i överflöd, i alla fall inte hos oss, vilket gläder mig jättemycket så på det spåret fortsätter vi. Helst inte heller leksaker med inbyggda batterier eller elektronik, som vi heller inte fått mycket av, jeij! Istället uppmuntrar jag till att handla begagnat eller återanvända, vi måste komma bort från det här att man inte kan ge bort använda saker, det kan man visst. Gärna leksaker i trä och eftersom Lillan tycker om att läsa och rita uppmuntrar jag till att ge sagoböcker och målarböcker. Och igen är loppisar bra och ekonomiska ställen att fynda presenter åt vem som helst på. Så nu vet ni det, och det är mycket lättare att försöka bli mer miljövänlig om man är många som hjälps åt.
Förut har jag intalat mig själv att "sedan när vi bor i eget hus med egen trädgård, då kan jag börja med det här miljövänliga", men nu gör mitt dåliga samvete att jag inte kan vänta så länge. Okej, jag kan inte odla mina egna grönsaker just nu, men då kan jag istället försöka använda mig av ekologiska alternativ, och lämna bort saker som inte är nödvändiga.

Så, det är en utmaning, men sådana behövs för att man ska komma någon vart.


Inga kommentarer: