fredag 25 oktober 2013

När man börjar se slutet...

Man vet att veckan börjar närma sig sitt slut när man får bygga stigar för att sig fram i lägenheten på grund av onormalt mycket saker som inte är på sina rätta platser, och när man ser mängden rasta-liknande tovor i både mitt och Lillans hår, när man inte börjar ha några rena strumpor kvar, när brödsmulekvoten börja närma sig bristningsgränsen under köksbordet och Lillans tappade plastpärlor börjar bli som en matta i sovrummet. Då börjar veckan närma sig sitt slut. Nu hade jag ju turen att ha en underbar sambo som plockade undan det värsta igår så jag får städa det sista och dammsuga idag.

Köpte en pumpa för första gången i mitt liv i onsdags också, nu när det börjar närma sig halloween och allt (jag vet att det är den 31 oktober, men för Lillans skull har jag lovat att göra en lykta av den nu när hon är hemma). Så nu tänkte jag försöka mig på en pumpkin pie och se hur det går. Kan inte helst föreställa mig hur det smakar eftersom jag aldrig har smakat pumpa i hela mitt liv. Så det blir spännande.

I morgon ska jag också få mitt hår friserat *fanfarer och trumpeter*. Och det kommer att bli drastiska förändringar, hoppas jag. Det ska bli kortare, och så ska pannluggen få en ny chans tror jag, jag ska även ha väck den svarta tråkiga färgen, det är bara att konstatera att svart är en färg som jag inte trivs i länge åt gången. Funderar på en röd-orange eller mörkare rosa färg. Har inte bestämt mig ännu, vill ha en nyans som lyser upp i vintermörkret, något som kan få andra att dra på munnen lite.

Vi har hamnat in i en dokumentärfilms-period här i huset nu också, eller i alla fall jag. Älskar att se på dokumentärer som visar vilken sjuk värld vi lever i, eftersom det eventuellt manar till att man tänker om och prioriterar saker på ett annat sätt än vad man gör om man är omedveten. Fann den här sidan på www där man kan se hur många filmer som helst om nästan vad som helst. Hittills har vi sett en film om genmodifierad mat och hur Monsanto har för avsikt att ta över hela världen, även den europeiska marknaden. Det var inget trevligt program, och det fick mig att tänka till en extra gång när det kommer till vad man äter. Som tur är har vi ju lagar på att GM-mat måste märkas, men med tanke på all annan skit som maten besprutas med kan man då det går välja ekologiska produkter och kanske minska på giftintaget lite.
Igår kväll tittade vi på en dokumentär som handlade om hur barn blir konsumenter från den dag de kommer till världen, och vilka metoder bl.a leksaksindustrin använder sig av för att "fånga" barnen från en tidig ålder. Det var sjukt. Här igen har inte USA samma lagar som vi när det rör marknadsföring direkt till barn, vilket ör förbjudet hos oss, men i och med nyliberalismens framfart i USA för 25 år sedan skapades det lagar som innebär att det är fritt fram för företag att göra reklam direkt riktat till barn utan restriktioner. Och det är inga snälla metoder de använder sig av, även här är det bara pengar det handlar om. Och det är inga små summor de tjänar på att barnen vill ha sina bratz-dockor och äta på McDonalds varje dag, det senare har ju också en bidragande orsak till att problemet med barnfetma blir större hela tiden, eftersom ungarna lär sig att man ska äta skitmat för att "be cool". Usch. Man blir ju mer och mer uppgiven, ju mer medveten man blir.

Här i hemknutarna är det också saker på gång som gör att jag skulle kunna gå totally bananas; kärnkraftverket i Pyhäjoki. Nu är jag inte så insatt, men med mitt sunda förnuft kan jag inte förstå varför i världen man bygger ett kärnkraftverk i modern tid. Resten av världen (utom Ryssland och de mindre utvecklade länderna då antar jag) börjar sakta men säkert inse att kärnkraftverk inte är det bästa, och jag förstår om man måste använda sig av kärnkraft i en övergångsperiod till mer förnybar energi som vind-, vatten-, och solkraft. Men att man väljer att bygga ett sprillans nytt kärnkraftverk på samma gång som NTM-centralen ger avslag på planer om att bygga vindkraftverk i var det nu var, det känns bara för absurt. När det sedan kommer fram att det ryska bolaget Rosatom vill vara med som delägare i Pyhäjoki-kärnkraftverket, detta är ett bolag som också framställer atomvapen, gör att jag verkligen får kalla kårar. Det är så mycket pengar som är i rörelse runt det här projektet, och det kan man lista ut genom att kommuninvånarna ville ha en folkomröstning huruvida de ville ha kärnkraftverket till Pyhäjoki eller ej, begäran blev avslagen 4 gånger av kommunen, eftersom de tyckte att det inte behövdes. Är det demokrati? Är det helst lagligt att göra så? Än en gång kan jag konstatera att jag blir så JÄVLA UPPJIVI!

Nåja , trevlig fredag allihopa.

Inga kommentarer: