lördag 22 december 2012

hur överleva detta?

Ja, efter att ha intagit en frukost utan kaffe (kaffekokaren kastade in handduken igår, efter många år som trogen tjänare) sitter jag och tittar på den nedisade världen utanför och funderar på hur i hela världen jag ska orka ta mig in till stan idag. Människorna kommer att vara galna, hysterin kommer att lysa i deras ögon och det finns inte en enda som njuter av att julhandla idag. Det är inte många saker jag ska ha, men när vägen till alla dessa föremål bromsas upp av stressade familjefäder som är ute i sista minuten och tanter med för mycket parfym och stora kassar, och det gör mig irriterad. Men jag försöker ha den inställningen att jag inte har bråttom, så jag kan i lugn och ro gå bakom människan med julgran i ena handen och rattkälke i den andra som fyller upp hela gången i butiken, utan att få ett nervöst sammanbrott och elda upp granjäveln och stampa sönder rattkälken i minsta beståndsdelar. Det går nog bra, bara man andas. Lite som att föda barn; allt hänger på andningen.
Ska fixa julgodis idag också, och Smokey har som uppgift att fixa gran, något som vi är lite sena med i år. Kanske det ändå vore bäst att köpa en, det är ju ganska kallt och mycket snö för att bege sig ut i skogen nu. Det är ju ändå bara två dagar kvar till jul. Och idag är den stora dagen då jag äntligen ska få håret färgat. Färgen har jag haft hemma i säkert två månader, jag har bara inte orkat engagera mig tillräckligt för att ta tag i hela projektet. Men nu börjar min utväxt av den originala råttfärgen vara så bedrövlig då något måste göras, och det är snabbt. Lite fin måste man väl vara när det är jul också.
Så, önska mig lycka till inför dagens uppgift att hitta de sista julklapparna utan att få ett mentalt sammanbrott...

Inga kommentarer: