tisdag 12 mars 2013

vad fan hände?

Innan Smokey for till jobbet i morse (han kom äntligen hem igår efter de oändligt långa 4 dagar han varit borta) sa han att det snöade. Mhm, tänkte jag, och tänkte mig ett lätt obetydligt snöfall. När jag skulle gå med Lillan till dagis kunde jag konstatera att det inte alls var så obetydligt det där kalla och vita som VÄLLDE ner ovanifrån. Skulle ju ha behövt både snöskor och halare för vinterfiske på vår resa, eftersom jag hade snö precis över allt innan jag var hemma igen. Och ni vet den där härliga känslan när man borstar av bilen och det blåser oförutsägbara vindar på samma gång, och man får till ett riktigt reidit tag med borsten men all snö hamnar i ditt ansikte och på största delen av din jacka? Det hände också. Typ 4 gånger, fast jag försökte borsta i medvind.
När jag kom hem kunde jag konstatera att det inte alls är konstigt att människor har depressioner bundna till årstiden. Om vädret i sig självt beter sig manodepressivt, hur ska man då själv som människa kunna ha ett stabilt psyke. I går svängde jag in till Hemtex, handlade nya blommiga köksgardiner och en matchande löpare till köksbordet, eftersom den skulle passa bra med den fina ljusgula duken jag fick av min mormor, och jag investerade också i två nya mörkrosa kuddfodral till soffan. Köpte till och med tulpaner när jag handlade mat (vilka visade sig vara ganska trashiga när man tog dem ur plasten och en massa skruttiga blad vällde fram), och kände mig oerhört vårig och glad. I dag är jag inte vårig och glad. I dag svär jag i våren som inte fan kan ta och skärpa sig och börja arbeta! Jag avskyr den här snön, för bövelen.

Dessutom ska jag på något vänster ta mig till tandläkaren i dag, och jag hatar att köra bil i snöyra. Precis som när det kommer till andra tveksamma väderlekar så litar jag inte på andras körförmåga i snöyra, eftersom människor blir oberäkneliga och gör mycket oförutsägbara saker. Och så lyckas jag alltid hamna bakom en plogbil. Så, för att vara på den säkra sidan och hinna i tid till tandläkaren (till 12.30) borde jag kanske börja göra mig i ordning så småningom, det är ju ändå typ 20 km jag ska köra. Nå nej. Nu ska jag stöka undan lite skoluppgifter innan jag ger mig ut i ovädret.
Ha en bra icke-vårig dag allihop!

Ps. Hur ska man gå till väga för att få någon typ av sådant här hår? Tycker det skulle vara ganska najs, är lite tråkigt med bara svart som jag har nu, lite färgglada slingor skulle räcka för att piffa upp det lite....

bild från weheartit

Inga kommentarer: