fredag 25 januari 2013

tankar om en bensinpump

Nu har jag i princip suttit vid skrivbordet, läst, läst och läst och skrivit, skrivit och skrivit sedan klockan 8.30 i morse. Höjt blicken ibland och tittat på bensinpumpen som finns på vår gårdsplan, konstaterat att man får olika uppfattningar om den beroende på vilken tid på dygnet man råkar kasta ett öga mot den. Så här under dagen kan man se den som en nödvändig oas för bilar i behov av bränsle för att kunna transportera sina ägare till den tänkta slutdestinationen, men också som något som bidrar till negativa konsekvenser för miljön om man har miljöförstöring orsakad av koldioxidutsläpp i bakhuvudet. Det lyser alltid en lampa på den här automaten, på nätterna lyser den upp vårt sovrum, och tittar man ut på den en oktobernatt får man en känsla av ödslighet och tystnad omger den, men ändå tycks lampan sända ut ett budskap om trygghet; "jag finns här om du behöver mig, full av bränsle och bra belyst så du inte behöver tanka i mörkret." Denna pump kan också väcka irritation och göra stressade människor ännu mera stressade, när sedelautomaten inte funkar, eller när det är tvärtom att kortautomaten gett upp. Då är man inte nådig, om man redan är försenad till jobbet och tanken är tom och sedelautomaten inte funkar som den ska. Tänk vilken betydande roll denna bensinpump som förser oss med diesel och bensin (98) har, den kan avgöra huruvida vår dag startar på ett bra eller dåligt sätt, den kan få oss att reflektera över hur dyr bensinen blivit, den kan vara en mötesplats där stressade människor mitt i vardagen möts och hinner byta några ord under minuterna det tar att tanka för en tjugolapp. Den har betydelse när jag ska förklara var vi bor "i det stora gula huset mitt i byn där det finns en bensinpump på gården", helt plötsligt blev den en navigeringshjälp. Vilka människor påverkas när jag lägger mitt kort i automaten, väljer summa, lyfter pistolen och börjar fylla tanken i bilen? Ägarna till bensinpumpen påverkas, jag som konsument och skattebetalare påverkas, min bank där jag har mitt brukskonto påverkas,  samhället påverkas genom mitt bidragande till stadskassan, Teboil påverkas, oljebolag påverkas, arbetarna som borrar upp oljan påverkas, de som transporterar oljan påverkas, naturen påverkas och det sägs att ozonlagret påverkas, vilket jag inte riktigt vet hur jag ska förhålla mig till. En bensinpump är så mycket mer än en bensinpump, det är en del av ett stort sammanhang som utgör samhällets mekanism och som bidrar till att vår vardag underlättas aningen, om man jämför med tiden då bilarna gick på gengas.

Mvh hjärntvättad studerande som läst Anthony Giddens hela dagen och helt plötsligt ser saker som större ting och med en djupare mening än vad som någonsin tidigare anats. Mitt liv blev helt plötsligt mycket mer invecklat i sociologiskt perspektiv, och nu om någonsin kommer jag att börja se sammanhang i allt som sker runt om kring mig.

För att också bidra med lite "normalt" blogginnehåll för att påvisa att jag inte helt tappat fattningen. Idag är det fredag, vilket innebär det förbannade fredagsmyset. I vår familj innebär det en lite senare middag än vanligt, popcorn och en film riktad till barn som de vuxna parterna i familjen visar större intresse till än själva barnet. Nattning av barn. Farmen (den mest omvälvande tv-serie som sänds just nu, ibland är det skönt att låta sig förfäras över skräp-tv), eventuellt ett avsnitt gladiatorerna (för att sätta hjärnan på absolut viloläge) och sedan somna på varsin sida av soffan till en halvbra film med en halvdrucken öl på vardagsrumsbordet. Såg förstås att det skulle komma en Johnny Cash dokumentär på svt2 (?) ikväll, men för att vara på den säkra sidan är det väl att spela in den så man inte somnar och missar hela skiten.
Nöjd över mina studieprestationer idag, även om jag blev nervös att påbörja Giddens-projektet tror jag inte att de 600 sidorna kommer att bli något större problem att ta sig igenom. Offentliga förvaltningen kan däremot vara jobbigare, eftersom jag får kräkreflexer bara genom att läsa ordet förvaltningshistoria.

Och så ska jag bjuda på låten som jag anser är år 2013 kandidat till min lista av superbra låtar. (Fantasieggande namn på listan, jag vet) Och för att undvika att den spelas sönder helt och hållet får jag inte lyssna på annat än sveriges radio P1 eller radio Vega det kommande halvåret, då faran för sönderspelning torde ha blåst över...

                   En dag blir vi gamla, se till att skapa historier ni har att berätta för era avkommor...

1 kommentar:

Carina sa...

Blev kvar på din blogg och den är väldigt stimulerande och underhållande! Ja, en bensinpump kan öppna flödet till annat än bara tanken i bilen. Oj, vad metaforisk man blev ;-)

Mam eller Carina om det känns bättre i ett sånt här forum...