tisdag 26 november 2013

rock-konserter och julgardiner

Jahapp, hej igen. Sitter och pausar lite i mitt flitiga studerande och tänkte ägna en minut åt detta. På lördag är det lillajul, då hade jag tänkt tvätta fönster och hänga upp julgardinerna, så kanske julkänslan börjar infinna sig så småningom, för som det är nu tror jag den har stannat någon stans mellan julpyntet som dök upp i affärerna i oktober och studiestress. Den har inte nått ända fram, trots att jag och Lillan slängde ihop pepparkakor (av köpedeg!!! vee och fasa!) i lördags, och jag eldar oljor med cozy christmas-doft för fulla muggar. Julmusiken har jag dock inte börjat lyssna på ännu, inte förrän lördag får den börja spelas. Ska väl försöka sätta mig ner med Lillan och skriva en önskelista också, men efter vad det verkar så blir den inte så lång. Hon önskar sig nämligen en kikare. Inget annat. Hon vill ha en kikare så hon kan kika på djuren och fåglarna. Lite tragiskt att vi bor där det inte finns så mycket djur. Men man kan ju kika på bilarna som kör förbi och mänskorna som är och tankar. Kan ju vara kul det också.
Jag har ju själv blivit stickfanatiker och sitter med en sticksöm i händerna så fort tillfälle ges. Och månne om jag inte var stolt när jag klarat av att sticka mina första sockor. Har haft en skräck för att sticka hälen förut, eftersom jag inte fattat hur man ska göra, men tack vare youtube och bloggar med skitbra stickbeskrivningar har jag fått ihop tre par sockor och mer ska det bli. Så tomten kommer med många mjuka paket till mina nära och kära i år. Men det tycker jag dom kan få. Härligt att vid 25-års ålder bli en sådan där som ger den typen av paket som mänskor under 20 suckar åt "jaha, ett till par sockor/vantar/halsduk/mössa". Men som jag tänker om mycket annat nu för tiden DET KOMMER SÄMRE TIDER SÅ DÅ ÄR DOM NOG TACKSAMMA ATT DE HAR SOCKOR ATT HA PÅ FÖTTERNA! Det är en bra inställning det där sämre tider tänket. Man börjar tänka mer på vad man håller på med, och vad man köper och verkligen behöver. Lär er sticka så kan ni det sedan då de sämre tiderna kommer, eller bara för att det är ett hantverk som verkligen borde få leva vidare, och inte försvinna med den äldre generationen.

På torsdag kommer jag att sitta på ett tåg som kommer att ta mig ner till den stora Hufvudstaden H:fors. Där ska det nämligen firas firmajulfest i år, på Hartwall-arenan med Volbeat som huvudartister. Det skulle jag ju aldrig åkt på om det inte hade varit gratis, men eftersom allt är betalt nu kan man väl offra ett dygn för att se ett band som jag faktiskt tyckte om en gång i tiden. Minns när jag och J var och kollade på dem till Seinäjoki i begynnelsen av deras karriär, då var de bra, jävligt bra. Dock måste jag säga att jag inte riktigt diggar deras nya alster, eftersom allt låter så producerat och "vanligt", men deras tidiga skivor gillar jag. Dock påminner deras låtar mig om en tid då jag inte mådde så väldans bra, eftersom jag lyssnade mycket på dem då jag var riktigt down där runt slutet av 08 och början av 09. Men det är väl att se det som en positiv sak att man tog sig ur skiten, även om man ibland blir påmind om tiden då man helst inte hade velat vara med längre.
Så det ska bli sköj, att se Volbeat. Har aldrig satt min fot på Hartwall-arenan heller, så det ska ju också bli en ny upplevelse.

Om en timme är det dags för 4-års kollen av min avkomma, får se då om hon följer sina kurvor och linjer som hon ska. Missförstå mig rätt, det är det minsta jag bryr mig om och jag kan inte förstå hur de använder ett sådant förlegat system i moderna tider. Men, de ger ju ungarna margarin och fettfri mjölk i skolorna också, och använder sig av BMI för att räkna ut hur folk mår, som om världen styrs av crazy persons. Men det är ju inget nytt.

Mina favoriter av Volbeat, som jag hoppas de spelar...


Det fanns visst en del låtar jag helt har glömt. Ändå lyssnade man på dem dygnet runt för typ fem år sedan. Nog är de fortfarande bra, måste jag säga.

1 kommentar:

Carina sa...

Trevlig text! blir nästan inspirerad att börja sticka igen...vem vet :-) Ha det bra i Hesa!